X

نحوه استفاده از چسب کاشی و سرامیک پودری

02188033842 دفتر مرکزی
نحوه استفاده از چسب کاشی و سرامیک پودری

آیا روش های استفاده از چسب کاشی را می‌شناسید؟ آیا درباره استفاده از چسب کاشی پودری اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله از سری نوشته‌های سایت شیمی مشکات ، قصد داریم به روش‌های استفاده و اجرای و خرید چسب کاشی  و نیز معرفی انواع آن بپردازیم. پس خوشحال می‌شویم که همراه ما باشید.

شیمی مشکات
شیمی مشکات

نحوه استفاده از چسب کاشی و سرامیک

نحوه استفاده از چسب کاشی پودری

آیا روش های استفاده از چسب کاشی و سرامیک را می‌شناسید؟ آیا درباره استفاده از چسب کاشی پودری اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله از سری نوشته‌های سایت شیمی مشکات ، قصد داریم به روش‌های استفاده و اجرای و خرید چسب کاشی و سرامیک پودری  و نیز معرفی انواع آن بپردازیم. پس خوشحال می‌شویم که همراه ما باشید.

چسب کاشی پودری

جهت خرید انواع چسب کاشی و سرامیک پودری کلیک کنید. 

تاریخچه چسب کاشی و سرامیک 

تاریخچه چسب کاشی با پایه‌ی سیمانی به چند هزار سال پیش برمیگردد ، هنگامی که بتن ساخته‌شده با سیمان هیدرولیک توسط رومی‌ها به دنیا معرفی شد. به دلیل اینکه بتن ساخته‌شده دارای مقاومت فشاری بسیار بالا است، اهالی رومی قادر به احداث قنات‌های بزرگ و معابدی با ابعاد غول‌آسایی مانند معبد پانتئون با ارتفاع ۴۳ متر در شهر روم شدند

قبلا ، برای کاشی‌کاری از ملات پایه‌سیمانی استفاده می‌شد که به طور اساسی از ترکیب دستی سیمان، سنگدانه و آب با نسبت مناسب در محل اجرا تهیه می‌ شد. همچنین برای رسیدن به یک ملات با کیفیت مطلوب باید نسبت های ترکیبی دقیق باشد که رسیدن به آن کار آسانس نیست ، به خصوص در پروژ های بزرگ ساخت و ساز . با پیشرفت علم و تکنولوژی در سال 1950 با ایجاد دو نوآوری ، صنعت کاشی کاری با به عرصه جدیدی گذاشت . 

نخستین نوآوری این بود که از پودرهای پلیمری حلال در آب استفاده گردید. پلیمرها به چسب کاشی پایه سیمانی افزوده شدند تا انعطاف و چسبندگی آن‌ها را نسبت به سطح زیرین کاشی و  پشت کاشی افزایش دهند.

مزیت این نوآوری ، قابلیت ارائه چسب‌های پودری اصلاح شده با پلیمر برای صنایع شیمیایی مرتبط با ساخت و ساز است. از آن زمان، ملات‌های دوغابی که در محل اجرا آماده می‌شدند، به تدریج جای خود را به پودرهای آماده جایگزین دادند. با رسیدن چسب‌های پودری به تولید صنعتی، کیفیت ملات‌های مصرفی به راحتی در سطح مطلوبی حفظ می‌شود و از خطاهای اختلاطی ترکیب‌های چند جزئی جلوگیری می‌شود. همچنین، استفاده از چسب‌های کاشی آماده و بسته‌بندی شده، عملکرد و سرعت کار را بهبود می‌بخشد.

در دهه 1950، دومین پیشرفت مهم در صنعت ساخت و ساز، بهبود بسترها بود. استفاده از گچ مدرن و فناوری ساختمان سازی خشک، باعث شد که سطوح کار اجرا شده در ساختمان‌ها به طور چشمگیری صاف‌تر و هموارتر شوند. این باعث شد که روش‌های استفاده از لایه‌های ضخیم ملات برای کاشی‌کاری، که در سطوح ناهموار ضروری بودند، جای خود را به تکنولوژی لایه نازک بدهند. به جای استفاده از لایه‌های ۳۰ میلیمتری ضخیم ملات که اساساً از مخلوط سنگدانه و سیمان در محل اجرا تهیه می‌شد، کافی است از لایه نازکی حدود ۵ میلیمتری از چسب‌های کاشی اصلاح‌شده با پلیمر استفاده شود. تغییر از روش لایه‌ضخیم به تکنولوژی لایه‌نازک، علاوه بر تضمین کیفیت چسبندگی در طول زمان، باعث افزایش سرعت کاشی‌کاری و کاهش وزن نهایی ساختمان شده است. همچنین، این روش باعث اشغال کمتر فضای داخلی ساختمان نیز می‌شود.

روش‌های اجرای چسب کاشی و سرامیک (نحوه استفاده از چسب پودری کاشی و سرامیک )

روش های کاشی‌کاری از نظر نحوه اجرا به چهار دسته‌ی کلی لایه‌نازک، ضخامت متوسط، لایه‌ضخیم و بستر جامد تقسیم می‌شوند. در ادامه، مختصراً توضیحی از این روش‌ها ارائه خواهیم داد.

روش لایه نازک (ضخامت 2 تا 5 میلیمتر)

  • یکی از روش‌های مهم در کاربرد کاشی و نحوه استفاده از چسب کاشی پودری است. در این روش، معمولاً ملات لایه نازک توسط یک ماله دندانه‌دار بر روی سطح بستر پخش می‌شود تا یک لایه ملات با ضخامت 2 تا 5 میلیمتر شکل گیری شود. تا جایی که امکان دارد، خطوط دندانه‌ها باید به صورت موازی با یکدیگر قرار گیرند.
  • سپس کاشی‌ها به گونه‌ای روی ملات قرار می‌گیرند که جهت دندانه‌ها با عرض کاشی موازی باشد. این اقدام باعث سریع‌تر خارج شدن هوا از فضای میان کاشی و بستر می‌شود و از ایجاد هوای محبوس پشت کاشی جلوگیری می‌کند. پس از آن، با حرکت چرخشی خیلی آرام، کاشی‌ها در جای خود در داخل ملات قرار می‌گیرند. این کار باید قبل از خشک شدن سطح ملات انجام شود.
  • حرکت چرخشی مذکور باعث آغشته‌سازی بهتر و بیشتر ملات و کاشی می‌شود و زمان استفاده موثر ملات را افزایش می‌دهد. 

ماله چسب کاشی

روش ضخامت متوسط (ضخامت 5-15 میلیمتر)

  • در این روش کاری، ضخامت متوسط کاشی‌ها (بین ۵ تا ۱۵ میلیمتر) با استفاده از چسب کاشی پودری به کف و دیوار اعمال می‌شود. این روش برای سطوحی مناسب است که نیاز به تطابق با استاندارد DIN 18202:2005 در مورد تحمل سازه‌ها ندارند.
  • ضمناً این نوع چسب کاشی می‌تواند برای چسباندن سنگ‌های طبیعی با قطر و ضخامت‌های متفاوت نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با افزایش ضخامت لایه ملات، انحرافات و ناصافی‌های سطح سنگ‌های طبیعی را می‌توان به خوبی جبران کرد.
  • طریقه اجرای این روش به این صورت است که ملات ابتدا روی سطح پخش می‌شود و سپس کاشی‌ها به صورت شناور (یعنی با قرار دادن سنگ روی ملات پخش شده و با حرکت چرخشی آرام در داخل ملات) روی آن قرار می‌گیرند.
  • در بازار ماله‌هایی با اشکال و ویژگی‌های خاص برای اعمال چسب با ضخامت متوسط موجود می‌باشد.

اندازه ماله چسب کاشی

پودربندکشی

جهت سفارش پودر بندکشی کلیک کنید . 

روش لايه‌ی ضخیم (ضخامت 15 تا 30 میلیمتر)

  • در گذشته برای کاشی‌های سفالی و در حال حاضر برای سنگ‌های طبیعی غیرهمسان، بزرگ و سنگین مورد استفاده قرار میگیرد. 
  • در این روش، سیمان، سنگدانه و آب در محل ساختمان‌سازی مخلوط می‌شوند و سپس ملات به ضخامت تقریبی 15 میلیمتر به پشت کاشی اعمال می‌شود. این اعمال ممکن است با استفاده از روش کَرِه‌ای یا سطح صاف ماله جهت پخش نمودن لایه‌ای نازک از ملات در سطح پشت کاشی صورت گیرد.
  • سپس کاشی ها بر روی بستر خیس‌شده قرار می‌گیرند و با فشار کافی و زدن چند ضربه چکش، سطحی همگن و صاف حاصل می‌شود. این روش به دلیل زمان زیاد و مصرف بالای مواد در طول زمان، دیگر استفاده نمی‌شود و برای روکش‌های سرامیکی جدید مانند سنگفرش‌ها و کاشی‌های پرسلان، مناسب نیست.

روش بستر جامد

  • بسترهای جامد برای پوشش‌های سرامیکی در محیط‌های صنعتی، کاشی کاری در مناطق مرطوب یا فضاهای خارجی ساختمان مانند استخر، بالکن، تراس، نما و سایر موارد ضروری هستند. این بسترها کاملاً جامد هستند و فاقد هرگونه فضای خالی زیر کاشی‌ها می‌باشند.
  • استفاده از یک بستر جامد موجب کاهش احتمال تخریب به علت یخ زدگی آب حبس شده در زیر کاشی می‌شود و همچنین قابلیت تحمل بارهای مکانیکی کاشی‌ها را بهبود می‌بخشد. با این روش، مانع نفوذ آب و رطوبت به زیر کاشی می‌شود که می‌تواند به مدت طولانی‌تری از کاشی‌ها استفاده کنیم و آنها را از خرابی‌های زودرس و خسارت‌های ناشی از رطوبت محافظت کنیم.
  • بنابراین، استفاده از بسترهای جامد برای نصب کاشی‌ها در محیط‌هایی که با عوامل محیطی سخت و پرخطر روبرو هستند، امری ضروری و حیاتی است.

تفاوت چسب کاشی و سرامیک پودری و خمیری

  • چسب های کاشی خمیری که از خارج وارد می‌شوند دارای ریسک‌های بالا برای خریداران هستند. این ریسک به دلیل تاریخ انقضای کوتاهی است که دارند. زمانی که آب به این نوع چسب اضافه می‌شود، مواد شیمیایی در آن فعال شده و به تاریخ انقضا نزدیک می‌شود، به طوری که تا رسیدن به دست مشتری مهلت مصرف آن تلف می‌شود.
  • استفاده از چسب کاشی خمیری مناسب‌تر برای افرادی است که تجربه کمتری در این زمینه دارند و برای چسباندن کاشی و سرامیک بر روی سطوح مختلف سیمانی استفاده می‌شود.
  • یکی از ویژگی‌های مهم چسب کاشی پودری، مقاومت بالا در برابر رطوبت پس از خشک شدن است. این مقاومت به دلیل استفاده از پلیمر خاصی است که در تولید این نوع چسب به کار رفته است.
  • به همین علت، می‌تواند برای نصب کاشی در کف آشپزخانه، حمام، دستشویی، نمای ساختمان و هر محل دیگری در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

انواع چسب پودری کاشی و سرامیک 

انواع چسب های پودری عبارتند از : چسب کاشی پودری ، چسب سرامیک پودری ، چسب سرامیک پرسلانی پودری، چسب اسلب پودری ، چسب کاشی و سرامیک دو جزئی پودری و چسب سنگ پودری

قیمت چسب کاشی و سرامیک پودری 

می‌توانید با توجه به تنوع بالای محصولات چسب کاشی پودری، جهت اطلاع از آخرین قیمت‌ها با ما تماس بگیرید. به علاوه، از شرکت شیمی مشکات می‌توانید سایر محصولات مرتبط با صنعت ساختمانی، مانند چسب بتن، آب‌بندکننده، پودر بندکشی، پرایمر ساختمانی و ... را تهیه نمایید.

 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید